یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

كم نظر بديم

مرجع مطالب و عكس عاي عاشقانه

كم نظر بديم

 با دوستم تو متروي پاريس نشسته بوديم و مث بنز داشتيم غيبت فرانسوى‌ها رو ميكرديم. از زبونشونِ كه مث كفتر بغ بغ بغو ميكنن تا نون‌ها و غذاى گرون و عجيبشون، از بوى بد فاضلاب و كهنگى متروهاشون تا لشگر كارتن خواب‌هاى دائم الخمرشون، و از همه مهم تر كه اصلا به خاطر اون لجمون در امده بود؛ گرونى كمر شكن پاريس. خلاصه هر چى دلمون خواست هجو گفتيمُ يواشكى هرهر خنديديم.
 در ادامه صحبتمون كاملا جدى شد. از انقلاب كبير فرانسه تا اعدام لوئى شانزدهم، نقش تفكرات ژاك روسو در اون انقلاب، ناپلئون، قرارداد فينگلشتاين صحبت كرديم. در نهايت بحث كشيد به نقش فرانسه در انقلاب ايران.
 همين‌طور كه داشتيم وِر وِر مي‌كرديم توجهم به يه اقاى ميان‌سالى كه رو به رومون نشسته بود جلب شد. گاهى سرش رو از روى كتاب بلند مي‌كرد و با يه حالت عجيبى نگاهمون مي‌كرد و دو باره مشغول كتاب خواندن ميشد. حين صحبت‌هاى ما سايز چشم آقاهه هى بزرگ و بزرگ‌تر مي‌شد.
 به دوستم گفتم فكر كنم گند زديم، پرسيد چرا!؟ گفتم به نظرم اين اقاهه فارسى بلده. گفت نععععععع!!! و ديگه لال مونى گرفتيم. مرده از رفتار ما متوجه شد كه متوجه شديم، رو به ما كرد، كتابش رو بست و با لبخند بهمون سلام كرد. مام جواب داديم.
 بى مقدمه با يه لهجه عجيب و با مزه گفت: من پدرم قبلا در ايران تكنيسين بود. سالهاى نوجوانيم رو در ايران درس خواندم و فارسى ياد گرفتم. از فارسى صحبت كردن شما خيلى احساس خوبى بهم دست داد و بسيار خوشحال شدم كه انقدر با تاريخ و مشاهير ما آشنا هستيد. ما هم خودمون رو با روسياهى معرفى كرديم و از آشنايى با ايشون ابراز خوشحالى كرديم. ادامه داد كه استاد دانشگاهه و بارها به ايران سفر كرده. مشاهير ايران مثل خيام، مولانا، بابا طاهر و پروين رو مي‌شناخت و به طور ناباورانه‌اى از هر كدام چند بيت شعر خواند و با عشق از خيام حرف زد.
 دلشوره عجيبى به دلم افتاده بود كه اگر بگه شمام چهار خط شعر از شعراى فرانسوى بخوانيد ما بايد چه خاكى تو سرمون ميكرديم!؟ اما متاسفانه سوال وحشت‌ناك‌ترى كرد! پرسيد آيا شما هم از اشعار حكيم عمرخيام حفظ هستيد؟ ما شروع كرديم به من من كردن و بهانه آوردن. متوجه داستان شد و با نارحتى گفت: درسته در كشور شما انقلاب شده و استعمارگرها رو بيرون كرده ايد اما فرهنگ و آموزش مقدماتى و عالى شما همچنان تحت استعمار فرهنگى قرار داره. خيلى عجيبه كه ايرانىها انقدر كه مشاهير و تئورى هاى مكاتب غربى رو ميشناسن با دانشمندان بزرگ و افراد نامى كشور خودشون رو نميشناسن!‌خداروشكر رسيديم به ايستگاه و ما پياده شديم 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.